luni, 10 ianuarie 2011

Cozonac Rosencrantz





Reteta e luata de pe blogul Gabrielei Cara. Si la un moment dat a fost un fel de reteta "virus". Toata blogosfera si tot Facebook-ul era plin de peze cu acest cozonac. Cozonac, impropriu spus, dupa parerea mea. Sunt niste rulouri sau cuiburi cu nuca si caramel. Dar ma rog, toata lumea ii spune cozonac. Oricum s-ar numi, e delicios, iar aromele de unt, caramel si nuca prajita se imbina armonios, rezultatul fiind un desert fantastic cu gust delicios.
Am refacut reteta pentru ca pozele erau urate si trebuiau schimbate. Dar evident si pentru ca voiam sa-i rasfat pe ai mei cu ceva bun.

Ingrediente:
 
- 400 g de faina
- 2 oua intregi
- arome (zahar vanilat, coaja de lamaie)
- un praf de sare
- un pahar mic cu lapte cca.110 ml
- 25 g de drojdie proaspata sau un plic drojdie uscata
- 3 linguri de zahar pentru lapte
- 130 g de unt
- 6 linguri de zahar pentru unt
- 10 linguri de zahar pentru caramel
- nuca prajita si macinata

Mod de preparare:

 Cele 10 linguri de zahar se caramelizeaza si se tapeteaza cu el o cratita cu diametru 26 cm. Folositi o cratita de care sa nu va fie mila ca se arde. :)
 
Apoi ne ocupam de aluat. Eu am facut aluatul la masina de paine. Daca nu aveti masina de paine, puteti framanta aluatul cu mana .

Intr-un castron punem faina, ouale zaharul vanilat si coaja de lamaie.
Separat, drojdia se dizolva in laptele usor caldut
si indulcit cu cele 3 linguri de zahar.
Apoi fara sa se lase sa dospeasca, se toarna incet, cate putin
peste faina cu oua si arome amestecate in prealabil.
Se framanta aluatul aproximativ 10 minute, pana cand nu se mai lipeste de mana. Se acopera castronul cu un prosop si se lasa la dospit o ora, pana cand isi va dubla volumul.

  Se intinde o foaie dreptunghiulara, de cca. 1 cm grosime. Se unge foaia cu amestecul de unt si zahar si se presara deasupra nuca prajita si macinata.
Se ruleaza foaia si se taie sulul in 8 bucati egale.
Cele 8 bucati se pun in cratita tapetata cu zahar caramel, pastrand o oarecare distanta intre ele. Se acopera cratita cu un prosop si se mai lasa rulourile la dospit 30 minute.

 Se pune cratita in cuptorul preincalzit la 170 C si se coace cozonacul aproximativ 45-50 minute. Dar depinde de cuptor. Eu dupa 10 minute am scazut temperatura la 160 C si dupa alte 10 minute am acoperit cozonacul cu hartie de copt pentru a nu risca sa se arda si am copt asa inca 30 minute.

Cand e gata, cozonacul trebuie rasturnat imediat pe un platou, altfel zaharul caramel se intareste si cozonacul nu mai poate fi scos din cratita.
 
E foarte bun, pufos in interior si crocant deasupra , acoperit de un strat generos de caramel.
Cand am facut prima data acest cozonac, am pus nuca macinata para a fi prajita in prealabil. Dar prin prajire, nuca devine si mai aromata si gustul e mai bun. 







 


 




14 comentarii:

  1. Que delicia de receta, esto se ve fantastico del todo.

    Saludos

    RăspundețiȘtergere
  2. Vreau si eu asa bunatate de cozonac...

    RăspundețiȘtergere
  3. Arata demential! Trebuie sa-l refac si eu ;-) pupici

    RăspundețiȘtergere
  4. Nagyon sokszor sütök dioscsigát , de ezt a karameles verziót még nem ismerem.
    Mivel hogy imádom a karamellt (látszik is rajtam),biztos kipróbálom:) Puszi

    RăspundețiȘtergere
  5. Gracias Angelica. Besos para ti tambien.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu conteaza calitatea fotografiei, important este produsul. Este minunat, abia astept sa-l execut si eu. Felicitari.

    RăspundețiȘtergere
  7. Hú ez nagyon finom lehet!!!megpróbálom elkésziteni,remélem a receptet lefoditja rendesen!!!

    RăspundețiȘtergere
  8. Super arata!!!Am sa-l incerc si eu,arata minunat...am tot vazut reteta dar am ceva emotii sa o fac,:))...eu nu ma prea omor dupa zaharul ars,:))...dar macar o data il voi incerca,:)
    Te pup,o seara placuta!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. ESTI GENIALA !!!!!!! Da-ne cat mai multe retete si-ti vom ramane profund recunoscatoare. PUPICI !!!!!!!

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.