sâmbătă, 3 noiembrie 2012

Prajitura Zserbo (sau Greta Garbo)



Azi am scos de la naftalina :D una din retetele foarte vechi ale mamei mele. Prajitura Zserbo, cum se gaseste in caietul ei, Greta Garbo, Gerbeaud, Jerbo cum am vazut ca se mai gaseste pe diverse pagini pe net. Aceasta prajitura este creatia de cofetarului sef de la Gerbeaud, o vestita cofetarie din Budapesta. Drept sa spun niciodata nu mi-a placut in mod deosebit aceasta prajitura cu gem si nuca. Prea banala. Mie imi plac prajiturile cremoase, spumoase in general. Si nu stiu ce mi-a venit azi sa fac aceasta prajitura, cert e ca l-am fericit pe dl. sot care e in stare sa dea gata toata tava in 2 ore. :D Si tocmai am constatat ca de vreo doua luni n-am mai postat decat prajituri si torturi pe blog, deci ar fi cazul sa mai postez si alte retete. :D
Dar sa revenim la prajitura noastra.

Ingrediente:

-600 g faina
-25 g drojdie
-150 ml lapte
-200 g unt/margarina
-2 linguri smantana
-1 lingura zahar
-1 ou intreg + 1 galbenus
-coaja rasa de lamaie

Umplutura:
-1 borcan gem de caise (sau ce va place)
-300 g zahar
-300 g nuca macinata


Glazura:
-200 g ciocolata amaruie
-4-5 linguri frisca lichida
-50 g ciocolata alba pentru grilaj (optional)

Drojdia se pune in laptele cald amestecat cu o lingura de zahar si se lasa sa dospeasca. Intr-un bol se amesteca faina cu untul moale, se adauga smantana, oul + galbenusul, coaja de lamaie si se toarna laptele cu drojdia. Se framanta un aluat moale, destul de elastic si nelipicios care se imparte in 3 bile (pe cat posibil egale) si se lasa la loc cald sa creasca timp de o ora.
Intr-o tava se pune hartie de copt si se intinde prima foaie pe planseta usor infainata. Se [une prima foaie in tava, se unge cu jumatate din cantitatea de gem, se presaja jumatate din amestecul de nuca si zahar, se pune a doua foaie, din nou gem si restul de nuca+zahar si se acopera cu a treia foaie. Foaia de deasupra se inteapa din loc in loc cu o furculita, apoi se pune tava in cuptor. Dupa 30 minute e bine sa verificati cu o scobitoare  daca s-a copt suficient. Oricum ea trebuie sa ramana destul de alba, sa nu fie prea rumena pentru ca devine uscata si tare daca o lasam prea mult in cuptor. 
Dupa ce s-a racit se glazureaza cu ciocolata topita si optional se poate face si un gri;aj de ciocolata alba, pentru un aspect mai deosebit. (Da bine in poze :D)






9 comentarii:

  1. Super buna prajitura asta. Si mama mea o facea!

    RăspundețiȘtergere
  2. FOARTE BUNA,MIE IMI PLACE SI CU MAC.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Mirela. Si mie imi place macul si am pe lista o praji cu mac.

      Ștergere
  3. Nu am incercat niciodata aceasta prajitura!... DAr pentru ca este cu drojdie, nici nu cred ca am s-o incerc!... A ta arata tare bine!!! Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  4. O prajitura deosebit de delicioasa si apetisanta! O duminica frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  5. Wow, ce bunatate!! Imi place mult prajiturica asta! Pup

    RăspundețiȘtergere
  6. O prajitura tare buna, o stiu de mult si eu. Si uitasem de ea. Pup!

    RăspundețiȘtergere

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.