miercuri, 11 mai 2016

Tort fraisier



Tortul fraisier este un tort clasic frantuzesc, cu foi de pandispan, crema de vanilie si capsuni, iar deasupra are o foaie de martipan. Tortul meu nu e facut 100% dupa reteta originala, pentru ca nu am gasit martipan nici la Lidl si nici la Kaufland. Asa ca deasupra am pus ciocolata alba si a iesit un tort foarte bun si asa, dar cu siguranta il voi repeta cand voi gasi martipan.
Tortul in esenta este unul foarte simplu si nici nu dureaza mult sa il faceti. Doar ca ar trebui lasat ceva mai mult in frigider. Dar eu am avut musafiri, asa ca nu l-am lasat mai mult de 3 ore. Ideal este sa faceti doua foi de piscot sau pandispan din cate 3 oua fiecare. Eu am preferat varianta mai simpla (se intelege de ce) si am facut un singur blat din 6 oua si apoi l-am taiat in doua foi egale. La crema din nou am facut modificari. In reteta originala, crema paticera se amesteca cu 150 g unt spumat. Eu am pus 200 ml frisca naturala Pilos si am adaugat si un plic gelatina hidratata, pentru ca frisca naturala nu se bate atat de tare ca si frisca lichida Meggle si am vrut ca tortul sa aiba o tinuta frumoasa.
Una peste alta, gustul e foarte bun si racoros datorita capsunelor. Din fericire au aparut deja capsunele de Satu-Mare si acestea au si gust, spre deosebire de capsunele grecesti sau spaniole, care au doar forma si culoare dar niciun pic de gust si aroma.

Blat:
-6 oua medii
-6 linguri zahar
-6 linguri faina

Se bat albusurile spuma, apoi se adauga zaharul in doua reprize se se bat in continuare pana se topeste zaharul si nu se mai simt cristalele. Se adauga apoi galbenusurile si se omogenizeaza. Apoi se adauga faina, amestecand cu o paleta cu miscari usoare, de jos in sus, avand grija sa nu se lase albusurile. Ideal e sa impartim compozitia in doua si sa coacem doua foi separat, dar eu m-am grabit si am copt un blat pe care apoi l-am taiat in doua, dupa ce s-a racit.

Crema:
-500 ml lapte
-100 g zahar
-4 galbenusuri
-80 g faina
-1 fiola esenta de vanilie/pastaiede vanilie/zahar vanilat

-200 ml frisca lichida Pilos
-1 plic gelatina hidratata in putina apa
+
-1 kg capsune
-100g ciocolata alba
-80 ml frisca lichida
-3 patratele ciocolata neagra

Sirop:
-100 ml apa
-1 lingura zahar
-4 capsune zdrobite

Laptele se pune la fiert impreuna cu vanilia. Separat se spumeaza galbenusurile cu zaharul, se adauga faina, apoi laptele fierbinte, amestecand sa nu se formeze cocoloase. Se pune vasul pe foc mic si se fierbe crema amestecand in continuu, pana cand se ingroasa ca o budinca. Apoi se ia vasul deoparte, se lasa putin crema sa se racoreasca si se adauga gelatina hidratata, amestecand pana cand se dizolva toata gelatina. Se pune crema in frigider sa se raceasca, apoi se amesteca cu frisca batuta.
Pe un platou se pune inelul detasabil al formei de tort si o foaie de pandispan. Pe margine e bine sa folosim hartie de copt (asa cum se poate vedea in imagini) si se pun jumatati de capsune de jur imprejur. Pe blatul insiropat se pun capsune . (Eu am pus jumatati de capsune, pentru ca pe restul le-am mancat in timp ce le curatam :P). Peste capsune se pune crema de vanilie, apoi se acopera cu cel de-al doilea blat insiropat. Se pune tortul in frigider pentru minim 2 ore, dupa care se poate scoate inelul. Deasupra se pune martipan de regula, dar puteti face si un jeleu de capsune sau puteti orna cum va place. Eu am vrut ca macar aspectul sa se apropie de original, astfel ca am topit ciocolata alba, am adaugat frisca lichida si am turnat apoi pe tort. Am pus tortul in frigider 20 minute, apoi l-am decorat cu capsune si ciocolata neagra. Delicios!







2 comentarii:

Multumesc pentru sfaturi, sugestii, comentarii decente. Mesajele anonime, indecente, injurioase nu vor fi publicate.